ПОИСК:

Статьи


Наполовину менші податки – наполовину більший бюджет

Твердження, яке винесено в заголовок, на перший погляд здається неймовірним. Але, ознайомившись зі змістом публікації, гадаю, читач зі мною погодиться. І не випадково. Робочі місця, пенсії, соціальні виплати, податки, бюджет - усе пов'язано воєдино і залежить від стану казни. Проблема наповнюваності бюджету хвилює й мене, а розв'язання її бачиться у зміні механізму сплати податків. У цьому зв'язку я запропонував законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про податок на додану вартість».

У поправку до нього закладено досить просту ідею. Сенс її зводиться до технічного поділу банківських розрахункових рахунків, які належать суб'єктам підприємницької діяльності, на основний і спеціальний податковий. Пропоновано взаємозаліки між різними суб'єктами господарювання проводити через основний і паралельно - через спеціальний податковий рахунок. З останнього сплачують податок на додану вартість, а також, за бажанням платника, й інші податки, збори та обов'язкові платежі. У тому випадку, коли на податковому рахунку коштів для розрахунків буде замало, їх у потрібному обсягу можна буде переказати з основного на податковий рахунок. Як результат - усі податки, збори і обов'язкові платежі мають сплачувати винятково із спеціального податкового рахунку. Інакше кажучи, пропоновано систематизувати фінансові потоки.

Що це дає? По-перше, змінюється динаміка наповнення бюджету. Йому, тобто бюджету, не треба буде чекати на такі потрібні кошти місяць або ще більше. Гроші надійдуть тоді, коли здійснено фінансову операцію. Крім того, можливість сплачувати зі спеціального рахунку й інші податки, збори і обов'язкові платежі позитивно вплине на наповнюваність місцевих бюджетів, що також має велике значення.

По-друге, запровадження такого рахунку ліквідує економічну доцільність існування так званих конвертаційних центрів, тобто фірм, які переводять безготівкові кошти в готівкові. Як відомо, головна мета таких «конвертів» - ухиляння від сплати податків. Застосування передбачуваного порядку розрахунків з бюджетом цьому заважає, бо грошові кошти зі спеціального рахунку готівкою отримати неможливо, а отже - не можна обминути податкове законодавство. В країні одразу буде ліквідовано злочинну індустрію переведення грошей у готівку. Все це буде вагомим приводом для всіх суб'єктів підприємницької діяльності вчасно сплачувати податки і виведе значну частину капіталів із «тіньового» обороту.

Далі. «Детінізація» економіки має призвести до істотного поліпшення надходжень до бюджету. Попередні розрахунки показують, що ця сума може дорівнювати 18-20 млрд. гривень на рік. Зростання дохідної частини бюджету дозволить піти на зменшення податків, а звільнені кошти реінвестувати у виробництво, створити нові робочі місця, дати людям роботу й зарплату.

Запровадження спеціальних податкових рахунків призведе до ліквідації таких понять, як картотека з податкових відрахувань, арешт майна та його продаж за бюджетні борги, тому, що із спецрахунку кошти можуть бути використані виключно для розрахунків по податкових зобов'язаннях.

Пропоновані зміни до закону не змінюють наявного порядку виникнення податкових зобов'язань чи права того, хто сплачує податок, на податковий кредит, порядку сплати податку на додану вартість під час проведення товарообмінних, експортно-імпортних операцій тощо. Незмінними залишаються також правила ведення бухгалтерського і податкового обліків. Пропоновано змінити лише схему сплати податків, використовуючи при цьому спеціальний податковий рахунок.

Відповідно до внесеного законопроекту контроль за порядком здійснення операцій на спеціальних рахунках покладено на банківські установи, де їх відкрито, а за порушення цього порядку пропоновано органам державної служби застосовувати до них фінансові санкції в розмірах, достатніх для компенсації бюджету.

Враховуючи наявність висококваліфікованого персоналу та оснащення банків сучасним обладнанням, комп'ютерними технологіями і спеціальним програмним забезпеченням, в яке, мабуть, доведеться внести відповідні корективи, збільшення кількості банківських операцій під час застосування такого порядку сплати податків неістотне. Мало того, банки зацікавлені в збільшенні обсягів послуг, що вони надають.

Слід до того ж зазначити, що запровадження запропонованого механізму поділу рахунків не потребує додаткового бюджетного фінансування, а операційні видатки банки компенсують платою за надані послуги.

Для суб'єктів підприємницької діяльності, котрі за обсягом грошового обігу є платниками податку на додану вартість, суми додаткових видатків за банківські послуги будуть незначні і, гадаю, не зможуть призвести до масових банкрутств.

Передбачаю звинувачення у спробі вилучити частину обігових коштів платника податку і нібито «заморозити» їх на спеціальному податковому рахунку. Заперечуючи це, хочу навести простий приклад. Податковий прес у структурі грошового обігу платників ПДВ становить не 20, а за 50 відсотків, так що «морозити» на ньому буде нічого. Спецрахунок доведеться весь час поповнювати. Коли уявити ситуацію, що суб'єкт господарювання сплачуватиме з даного рахунку лише податок на додану вартість, то тоді спецрахунок або «обнулиться», або на ньому залишаться кошти, що будуть різницею між податковим кредитом і податковими зобов'язаннями. Інакше кажучи, на спеціальному рахунку проходитиме постійний рух грошових коштів, а не «заморожування» їх.

Не таємниця, що зміна порядку сплати податків вимагатиме певного корегування Бюджетного кодексу й Закону України «Про Державний бюджет України на 2001 рік». Відповідні законопроекти направлено в комітети Верховної Ради і Кабінет Міністрів України. Сподіваюся, їх уважно вивчать.

Чи є противники цих нововведень? Звичайно. Це ті особи, котрі так чи так пов'язані з «тіньовими» структурами і центрами, що займаються переведенням грошей у готівку.

Упевнений: знайдуться сили, котрі спробують завадити впровадженню перелічених вище поправок і доповнень. Але також упевнений у тому, що прибічників цих простих для розуміння і важливих для економіки країни нововведень буде набагато більше. Настав час поставити надійний системний заслін розкраданню бюджетних коштів. Розраховую, що матиму в цьому активну підтримку моїх колег-депутатів, незалежно від їхньої партійної приналежності, котрим не байдужа доля нашого народу й України. Гадаю, що винесені законопроекти треба розглянути на сесії негайно.

М. Песоцький

Голос України, № 231, 14 грудня 2000 р.





13.08.2018
Кем быть?
24.08.2017
КЕМ БЫТЬ?
 
Copyright © 2004-2005
Н.Ф. Песоцкий
Разработка © Reklama.LG.UA
Система © Sanitarium
Главная   ¤   Общественная деятельность
Выступления и интервью   ¤   Статьи   ¤   Книги
Открытый разговор   ¤   Ссылки
META - Украина. Украинская поисковая система